Support

Privatpersoner - Kundservice

kundservice@ip-only.se

I vårt kundforum finns svar på nästan alla frågor. Sök svar eller ställ din egen fråga! Privat- och småföretagskunder med aktiva tjänster i våra öppna nät ska i första hand vända sig till sin tjänsteleverantör för frågor och support.

Företagssupport - Helpdesk

helpdesk@ip-only.se

Kontaktvägar för fakturafrågor, felanmälan, och teknisk support för företagskunder. I vår kundportal kan kunder se tjänster och fakturor samt se och lägga felanmälan. Portalen hittar du här: https://customerportal.ip-only.net/

Privat

Kontaktvägar för privatpersoner och småföretag i något av våra regionala nät.

Driftinformation

Status för eventuella pågående driftstörningar

Företag

Kontaktvägar för våra företagskunder

Kontakta IP-Only

IP-Onlys huvudkontor ligger på Bäverns Gränd 17 i centrala Uppsala. Karta

Vi har även kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingfors och Oslo. Vår växel nås på +46 (0)18 – 843 10 00.

Adresser och kontaktuppgifter.

Kontaktsida
2017-07-12
|
Kategori:

Nyheter,

Event

Reflektion över Almedalsveckan

Almedalsveckan är nu över. Det har varit en vecka fylld med intressanta diskussioner och möten. Men det är också skönt att vara hemma och få tid över till att reflektera över alla intryck, både som it-chef på IP-Only och som Jourhavande it-chef i Almedalen.

Det var inte planerat att jag skulle agera Jourhavande it-chef utan det var en reaktion på det låga antalet it-chefer som besökte Almedalen i år. I våras tog IP-Only fram en Sifo-undersökning om it-chefens utmaningar där vi bland annat frågade 400 it-chefer om de skulle åka till Almedalen. När resultatet kom tappade vi hakan. Bara fyra procent svarade ja. Sätt det i sammanhanget att digitalisering är hetare än någonsin. 10 procent av alla seminarier i Almedalen handlade just om digitalisering. Därför bestämde jag mig för att rycka in som Jourhavande it-chef och agera ankare i dialogen mellan Almedalen och it-cheferna som blev kvar hemma.

Av alla seminarier som jag besökte handlade den större delen om digitalisering på ett teoretiskt plan – kanske en konsekvens av att de som dagligen arbetar med digitalisering inte fanns på plats. Det var bara ett fåtal som berörde de nya krav som den tekniska utvecklingen kopplat till digitaliseringen ställer på kompetensen hos anställda. Tydligen ska efterfrågan på experter inom data och it ha ökat med 300 procent de senaste åren, eftersom det är de som ska driva digitaliseringsarbetet i praktiken.

Ett återkommande tema var betydelsen av att ha med sig hela organisationen och att ledningen greppar vad digitalisering är och innebär. Det är något som jag håller med om.

För att förändra hur anställda i en organisation arbetar måste alla vara med, men tyvärr stannade diskussionerna ofta på en abstrakt nivå. Ett fåtal diskuterade betydelsen av att definiera digitalisering i praktiken, att organisationer måste fråga sig själva ”vad innebär digitalisering för oss och hur tar vi oss dit?”.

Kanske ska man inte ens prata digitalisering – utan istället fokusera på de specifika praktiska digitala beteenden som krävs för att uppnå organisationens mål. Men de flesta diskussionerna fastnar på en icke konkret nivå, och förmodligen är det därför som it-chefen och hens team blir bortglömda. Men det är klart, hur sexig är den gråa vardagen när man kan snacka kvantdatorer? Fast för att kunna bygga serverhallar för framtidens kvantdatorer behöver de praktiska förutsättningarna finnas där.

I Sifo-undersökningen som vi tog fram i våras tittar vi just på det – it-chefens möjligheter att planera inför framtiden och de resurser som hen har samt hur it-kunskapen hos ledningen ser ut. Med andra ord, de förutsättningar som krävs för att lyckas med digitaliseringen. Och vi it-chefer har en del utmaningar. Det kan vi utläsa av resultatet.

Hela rapporten släpps i höst. Klicka här om du vill vara en av de första att ta del av resultaten.

Dela:

Till startsidan