2018-07-09
|
Kategori:

Nyheter,

digitalisering,

Företag

Bortom butiksdöden - den digitala butiksresan

Globalisering och e-handel gör att den fysiska butiken måste konkurrera med ett förändrat köpbeteende. Samtidigt innebär digital teknik helt nya möjligheter även för den fysiska butiken.

Amazon Go är ett av de mer omskrivna exemplen på ett digitalt butikskoncept. För att komma in i butiken scannar du en app. Kameror i taket registrerar vilka varor du plockar på dig. Och när du handlat färdigt går du raka vägen ut ur butiken – utan att köa eller ens använda kort eller kontanter. Kostnaden för dina inköp dras automatiskt från det konto du har kopplat till appen. Konceptet finns än så länge bara på Amazons huvudkontor i Seattle, men under året väntas etableringar ske i San Fransisco och Chicago.

Vad är butiksytan till för?
Exemplet Amazon Go visar på vilka möjligheter som finns med den digitala butiken. Men först behöver den digitala infrastrukturen vara på plats. Peter Stackell är försäljningsansvarig på IP-Only. Han träffar dagligen retailföretag som brottas med de här utmaningarna.

– It-infrastrukturen är grunden på vilken du skapar din digitala strategi. Hur den strategin ser ut kommer att variera kraftigt. Amazon Go handlar om att göra det så smidigt som möjligt att göra vardagsinköp. Inga köer, ingen hantering av betalningsmedel. I en butik med fokus på kvalitetsmärken så kan det istället vara ett vinnande koncept att låta dina leverantörer skapa starka, interaktiva upplevelser, till exempel genom VR. Ett exempel är den franska sportkedjan Decathlon. De har ett enormt utbud, bland annat 200 olika friluftstält. Dessa har de låtit scanna så att du kan krypa in i dem i VR. Kunderna kan därmed prova alla 200 tält på en tre gånger tre meter stor yta. Ta den ytan gånger två hundra så får du vad de hade behövt för att göra samma sak fysiskt, säger Peter.

Databaserad butiksdesign
En annan aspekt av den digitaliserade butiken handlar om att mäta och aggregera data om kundernas beteende. Det kan användas för att optimera exempelvis hyllplacering och prissättning. Ska crocket-klubborna kosta 199 eller 259 kronor? Ska de stå vid kassorna eller vid vattenleksakerna? En digitaliserad butikskedja kan ta fram faktabaserade och precisa svar på den typen av frågor, och designa butikerna därefter.

Peter Stackell, igen.

– En digitaliserad butikskedja tar till vara på den möjlighet att vara dynamisk och flexibel som it innebär. Det finns en lågpriskedja som har kopplat upp sitt digitala prismärkningssystem mot nätet för att alltid kunna erbjuda lägsta pris. Om systemet hittar ett lägre pris för en vara på nätet så sänks priset automatiskt. Få butikskedjor vågar visa den typen av mod idag. De som gör det får en självklar fördel.

Identifiera lågt hängande frukter
Bortom butiksdöden finns med andra ord en butiksförnyelse. Samma teknikmöjligheter som utmanar den traditionella butiken skapar förutsättningarna för en ny typ av butik där den fysiska platsen integreras med digitala lösningar.

– Då kommer en god och konstant tillgång på nätkapacitet i alla butiker vara lika självklart som att alla hyllor i butiken är väl belysta. Ingen kommer att kunna acceptera för långsam uppkoppling eller längre driftstörningar, säger Peter.

Bytet från koppar till fiber kan te sig som en stor och omotiverad investering. Kostnaden dubblas, kapaciteten tiodubblas – men vad ska den användas till? Samtidigt kan man inte backa sig in i framtiden.

– Nuförtiden är det en större risk att stå still än att eventuellt göra en felsatsning. Man måste inte ha den perfekta, strategiska visionen på plats från början. Börja i liten skala genom att testa och utveckla nya tekniska lösningar i en eller ett par butiker. Plocka de lägst hängande frukterna först, dvs. de idéer ni tror mest på och som samtidigt är relativt enkla att implementera.  Då har ni påbörjat den digitala butiksresa som i sin tur kommer att utmynna i den perfekta strategin – för just er, avslutar Peter Stackell.

Läs mer om retail här.

Dela:

Till startsidan